Een nieuwe theaterzaal in het hart van Hasselt met plaats voor theater, muziek, debat, audio en film.

nieuws // nieuws // nieuws // nieuws // nieuws

25 & 26 november + 11 & 12 december

Afscheid van een auto – Het nieuwstedelijk

Een verhaal van afscheid. Van autobezit in het algemeen. En van één geliefde auto in het bijzonder.

Tickets →

 

Het nieuwstedelijk

Het nieuwstedelijk maakt theater, tekst, muziek, audio en debat en is het stadstheater van Leuven, Hasselt en Genk. Het is een artist-run theaterhuis dat mee vorm geeft aan de stad en de samenleving van morgen. Verhalen over het leven hier en nu.

Zij richtten De Nieuwe Zaal op in 2018.  → nieuwstedelijk.be

2021-2022 The twenties are ready to roar

Charles D.B. King (1919 - Harris & Ewing)

Vrede, Liefde & Vrijheid 
Stijn Devillé

In de marge van de onderhandelingen van het Verdrag van Versailles ontmoeten drie mensen mekaar in een hotellobby in Parijs. De grote oorlog is achter de rug, de sfeer is uitgelaten: de twenties staan ready to roar.

De jonge, briljante econoom John Maynard Keynes - openlijk bisexueel in een tijd dat dat nog strafbaar was - is één van de onderhandelaars. Op een nacht valt hij voor de charmes van Lydia Lopokova, een ballerina van de Ballets Russes. Zij houdt een Afrikaanse man in het hotel voor een bediende. Die blijkt echter Charles D.B. King te zijn, gezant van Liberia, het enige vrije Afrikaanse land. King is dan ook de enige zwarte onderhandelaar op het congres. Er ontspint zich een gesprek over vrijheid. Waar ze alle drie naar op zoek schijnen.

tekst en regie Stijn Devillé spel Michaël Pas, Prince K. Appiah, Clara Cleymans muziek Geert Waegeman dramaturgie Els Theunis, René Michaelsen, Jörg Vorhaben scenografie Saskia Louwaard kostuum Joëlle Meerbergen geluid Stefan De Reese en Tom Buys techniek Bernard Peeters, Viktor Thys & David Neumann productie Ellen Haesevoets decor Bertil Brakemeier, Bregt Janssens en Wim De Jaegher Een coproductie van Het nieuwstedelijk, Staatstheater Mainz en Theater im Bauturm Köln en Het Laatste Bedrijf

Tijdens de Drawing Days op 1 en 2 oktober zijn tien plaatsen in de zaal exclusief gereserveerd voor tekenaars. Verover jij een zitje? Boek één van deze 'Drawing Days Chairs' en betaal je plaatsje achteraf met een mooie schets van de voorstelling. De mooiste schets krijgt trouwens nog een extraatje! Kom je tekenen? Boek dan één van de 10 'Drawing Days Chairs.' 

vrijdag 1 oktober om 20u15
zaterdag 2 oktober om 20u15
woensdag 13 oktober om 20u15
donderdag 14 oktober om 20u15
vrijdag 15 oktober om 20u15
zaterdag 16 oktober om 20u15

Tickets

Herman Goering,  Charles Alexander, Office of the United States Chief of Counsel, Harry S. Truman Library & Museum

Hitler is dead, i repeat, Adolf Hitler is dead
Stijn Devillé

in 2021 is het 75 jaar geleden dat de Neurenbergse processen hun beslag kregen. Naar aanleiding van die verjaardag maakt Stijn Devillé een nieuwe enscenering van deze instant klassieker.

Hitler is dood. Zijn voornaamste secondanten Goebbels en Himmler hebben zich van het leven beroofd. Al snel vallen Goering en Speer in handen van het Westen. De As van het Kwaad is overwonnen, de wereld ligt in puin. Er moet aan een opkuis begonnen worden, en schuldigen moeten worden gestraft. Tegen de achtergrond van een stad in puin, pogen vier jonge geallieerde medewerkers een moraal te ontwikkelen voor de toekomst. Tussen de beklaagden onderling ontstaan intussen spanningen en meningsverschillen. Want de overlevingsstrategie van de een betekent het doodvonnis voor de ander. Hitler is dood. Maar de bittere erfenis die hij nalaat is enorm.

Nederlandstalige voorstelling met Engelse, Duitse, Franse en Russische boventitels

tekst & regie Stijn Devillé spel Warre Borgmans, Dirk Buyse, Kris Cuppens, Janne Desmet, Jos Geens, Pieter Genard, Maarten Ketels, Sara Vertongen & Tom Van Bauwel muziek Geert Waegeman, Han Stubbe, Bert Hornikx/Kwinten Mordijck dramaturgie & research Els Theunis, Ruth Mariën kostuum Joëlle Meerbergen scenografie Bart Van Merode techniek Viktor Thys, Bernard Peeters oorspronkelijk gecreëerd in coproductie met ARSENAAL/LAZARUS in samenwerking met de Operadagen Rotterdam, met de steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren een coproductie van Het nieuwstedelijk en Het Laatste Bedrijf 

zaterdag 13 november 20u15
woensdag 17 november 20u15

Tickets

Afscheid van een auto 
Adriaan Van Aken

Een verhaal van afscheid. Van autobezit in het algemeen. En van één geliefde auto in het bijzonder.

In 1982 reisden romancier Julio Cortazar en fotografe Carol Dunlop van Parijs naar Marseille. Via de Autoroute du Soleil. Ze deden een volle maand over deze afstand omdat ze op elke snelwegparking die ze tegenkwamen een stop maakten. En op elke tweede parking de nacht doorbrachten! Deze absurd-poëtische reis resulteerde in de roman 'De Autonauten van de Kosmosnelweg'. In 2020 deed theater- en audiomaker Adriaan Van Aken deze reis over, in zijn eentje. Doel: na 30 dagen en 60 stops Marseille bereiken en daar zijn wagen van de hand doen. Om vervolgens een autoloos bestaan aan te vatten.

van en met Adriaan Van Aken dramaturgie, mixage, regie-assistentie Lucas Derycke dramaturgische ondersteuning Els Theunis muziek Rudy Trouvé scenografie Sara Bomans eindregie Johan Petit een coproductie van Het nieuwstedelijk, MartHa!tentatief en Het Laatste Bedrijf

donderdag 25 november om 20u15
vrijdag 26 november om 20u15
vrijdag 10 december om 20u15
zaterdag 11 december om 20u15

Tickets

Man in de mist // PREMIERE
Christophe Aussems

Een gedreven ondernemer met een droom. Tot zijn onderneming plots in woelig water belandt. Een faillissement blijkt onafwendbaar. Geen enkele andere uitweg dan een vlucht.

‘Nooit eerder zo veel faillissementen’, kopte De Tijd over de eerste jaarhelft van 2019. Toen wisten we nog niet wat ons te wachten stond. Als gevolg van de covid-crisis wordt voor de komende jaren een tsunami aan faillissementen voorspeld.Theatermaker Christophe Aussems – zelf zoon van zelfstandige ondernemers – ging op zoek naar de mensen achter kleine en middelgrote bedrijven die overkop gingen.

interviews, tekst en regie Christophe Aussems spel Sara Vertongen, Jonas Van Thielen, Aline Cornelissen, Jorre Vandenbussche live muziek Bert Hornikx muziek Bert Hornikx en Joris Caluwaerts dramaturgie Els Theunis foto Bart Van Merode een coproductie van Het nieuwstedelijk en Het Laatste Bedrijf

zaterdag 15 januari om 20u15 - PREMIERE
woensdag 19 januari om 20u15
donderdag 20 januari om 20u15
vrijdag 21 januari om 20u15
zaterdag 22 januari om 20u15 

Tickets

Surfer Rosa Begijntje
Adriaan Van Aken

Het begijntje Symforosa krijgt op een lenteochtend in haar hofke bezoek van een tuinman die de druivelaar komt snoeien. Ze raakt op slag verliefd, maar durft het hem niet zeggen. En als ze op het punt staat het toch te doen, komt die tuinman met verrassend nieuws.

In Surfer Rosa Begijntje verbindt Adriaan Van Aken de taal van Felix Timmermans met het klankbeeld van The Pixies. De titel refereert zowel naar de heimatnovelle ‘De zeer schone uren van Juffrouw Symforosa, begijntjen’ (1918) als naar de klassieke rockplaat Surfer Rosa (1988). In nagenoeg al de nummers van The Pixies worden stille en luide, volle en lege passages, afgewisseld. En dat is ook wat Adriaan met deze voorstelling wilt doen. Tegenover dat miniscule verhaaltje in die ragfijne taal, hele grote muziek zetten die drijft op contrast

concept, tekstbewerking, letteren, regie Adriaan Van Aken spel Joke Emmers & Gert Jochems muziek Pieter-Jan Vervondel & Mirko Banovic dramaturgie Els Theunis foto Katrijn Van Giel een coproductie van Het nieuwstedelijk en Het Laatste Bedrijf

donderdag 10 maart om 20u15
vrijdag 11 maart om 20u15
zaterdag 12 maart om 20u15

Tickets

 

Hangar
Lucas Derycke

Meertalige theatervoorstelling over drie mensen die vast komen te zitten in een ondergesneeuwde loods.

Communicatie is moeilijk: ze hebben geen gemeenschappelijke taal. Hulp laat op zich wachten en de gestuntelde dialogen maken plaats voor monologen. De reizigers keren zich naar binnen en proberen elk op hun manier om te gaan met de stilte die tussen hen in hangt. Samen met muzikant Gerrit Valckenaers presenteert Lucas Derycke een wereld zonder prikkels, keuzes of verantwoordelijkheden en laat hiervan de schoonheid en de waanzin zien.

Meertalige voorstelling (Nederlands, Engels, Italiaans, Farsi) met Nederlandstalige boventitels

tekst, montage en regie Lucas Derycke muziek Gerrit Valckenaers spel Ellis Meeusen, Roberta Santucci, Omid Dashti opnametechniek Johan Vandermaelen mix en mastering Joris Caluwaertslichtontwerp Seppe Brouckaert technisch advies Geert De Vleesschauwer spelcoach Sara Vertongen dramaturgie Els Theunis een coproductie van Het nieuwstedelijk en B-Classic

Vrijdag 1 april om 20u15 
Zaterdag 2 april om 20u15 

Tickets

Hoor - de Luysteravonden van Het nieuwstedelijk

Luysteren doe je vanaf nu met een Y, naar het gelijknamige podcastnetwerk waar Het nieuwstedelijk lid van is. Een keurmerk voor de betere Nederlandstalige podcast zeg maar. Het recept is simpel maar oerdegelijk. Samen luysteren naar mooie audioverhalen door de superbe klankinstallatie van De Nieuwe Zaal.

Lieve De Maeyer selecteert Lieve de Maeyer selecteert voor deze editie afstudeerprojecten en jong audiowerk. Lieve is 30 jaar radiomaker en 20 jaar docent. Een rots in de branding van het Vlaams en internationaal radiolandschap. Sinds 2015 vakhoofd van de radio-opleiding aan het RITS en bezielster van het Podcastnetwerk Luyster.

donderdag 17 februari 2022 om 20u15

Joyce De Badts is radiomaker en leraar Nederlands voor anderstalige nieuwkomers. Ze maakt op een traag tempo radiodocumentaires die vooral in de Nederlandse podcast DOCS (voorheen Radiodoc) verschijnen. Ze won de prijs voor de beste anderstalige productie op het Ierse Hearsayfestival en werd genomineerd voor de Prix Europa.

donderdag 3 maart 2022 om 20u15

 

Wederik De Backer Wederik De Backer studeerde in 2013 af als radiomaker aan de RITCS School of Arts in Brussel. Zijn producties vonden hun weg naar zenders in Vlaanderen, Nederland, Duitsland en de VS. Hij won de prijs voor beste hoorspel op de prestigieuze Europese mediaprijs Prix Europa. Hij is ook één van de drijvende krachten achter de podcast Plantrekkers.

donderdag 17 maart 2022 om 20u15

Katharina Smets Katharina Smets is een onafhankelijke radiomaker en onderzoeker en doceert audio storytelling aan de afdeling Woord van het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen en werkt momenteel aan "De auditieve verbeelding" een doctoraat in de kunsten aan KCA en UA. De laatste jaren verschuift haar werkgebied steeds meer richting theater en live radio-performance. Ze vormt samen met Ingrid Leonard en Inne Eysermans het collectief The Space Between. Ze werken in de ruimte tussen taal, beeld en audio en onderzoeken hoe deze media elkaar kunnen versterken.

donderdag 24 maart 2022 om 20u15

Kenneth Berth Kenneth Berth is één van de vaste stemmen van STUBRU, maar hij is ook een begenadigd audiomaker. Zijn radiodocumentaires werden genomineerd voor één NTR Radioprijs, één Prix Italia en twee Prix Europa’s. Met Het nieuwstedelijk maakte hij de podcast deTIEN en werkte hij mee aan Hybris. Vorig jaar startte hij de Master theater aan de Toneelacademie Maastricht.

donderdag 31 maart 2022 om 20u15

Tickets

HOORKAART (5 tickets voor 30 euro!)

Praktisch

Bereikbaarheid
Trein: Op vijftien min. wandelen van station Hasselt.

Bus: De centrumpendel (CP) stopt elke tien minuten op de Grote Markt op 400m van De Nieuwe Zaal (behalve op zondag).

Auto: Aan het Kolonel Dusartplein is er een ondergrondse parking.

Zaalverhuur
De Nieuwe Zaal is een volledig technisch uitgeruste vlakke vloer zaal met 150 zitplekken en een uitrolbaar filmscherm. Voor verhuurvoorwaarden, contacteer info@denieuwezaal.be.