Adriaan Van Aken
Trust

27 april 20u
met inleiding om 19u30 door Karel Deburchgrave

4 mei 20u


>>> TICKETS

Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

In Trust volg je de transformatie van Maria van een typisch tienermeisje naar een zelfstandig denkende en agerende vrouw. Op straat gezet door haar moeder en in de steek gelaten door haar vriendinnen, ontmoet ze Matthew, een enigmatische, kettingrokende computertechnicus die altijd een handgranaat op zak heeft – just in case!

Na een eerste bewerking door Adriaan Van Aken in 2007 van wat één van de meest originele liefdesverhalen ooit moet zijn, maakt hij een nieuwe voorstelling op basis van de film Trust van Hal Hartley (1990).

origineel script Hal Hartley
concept, tekstbewerking en regie Adriaan Van Aken
regie Roel Swanenberg
spel Joëlle Francis, Lukas Bulteel, Simone Milsdochter, Aline Cornelissen & Tom Van Bauwel
muziek Rudy Trouvé
dramaturgie Els Theunis
scenografie Saskia Louwaard
kostuum Joëlle Meerbergen
licht Seppe Brouckaert
geluid Stefan De Reese

>>> TICKETS


Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. Gratis komen mag zeker, maar bestel dan wel je gratis ticket!

Vrij Op 8 mei is een avond waarbij de cultuursector de herdenking van het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding centraal plaatst. Met dit jaar een extra focus op de impact van de oorlog op de achterblijvers, de familie en de kinderen van het verzet.

In de Nieuwe Zaal hebben we een primeur! De boekvoorstelling van “De razzia” in avant-première. In zijn pas verschenen boek reconstrueert journalist Timmie Van Diepen het verhaal van een razzia in Molenbeersel in augustus 1944, net voor de bevrijding, waarbij zijn familie zwaar wordt getroffen. Vijf mensen van hetzelfde gezin overleven de oorlog niet, onder wie zijn overgrootvader Willem. Een zoektocht van 10 jaar naar de waarheid over het hoe en waarom van wat er toen gebeurde. Spelers lezen fragmenten uit het boek en Timmie vertelt ons waarom die zoektocht zo moeizaam verliep

Peter Schrijvers, curator van museum Liberation Garden in Leopoldsburg leidt een video getuigenis in van Renée Dardenne die als jonge twintiger met haar vader in het verzet van Balen zat.

Verder luisteren we samen naar fragmenten uit de podcast ‘De oude gevangenis van Hasselt’ van Karin De Greeve. Hierin staat de spectaculaire ontsnapping uit de oude gevangenis van Hasselt op 10 juni 1944 centraal waarbij vijf jonge mannen het leven lieten. Jean Van Isterdael spreekt over de daad van zijn vader die dag en de impact die dat nog steeds op hem heeft vandaag.
Ook dit jaar beginnen we de avond met de livestream vanuit het fort van Breendonk van ‘Dit zijn de namen’, een indrukwekkende 48-uur durende voorleesmarathon van namen van Belgische verzetshelden die tussen 1940 en 1945 zijn gedood.
De avond sluiten we af met een fragment uit de film ‘WIL’ van Tim Mielants geselecteerd door Cinema ZED.

Actrice Sara Vertongen van Het nieuwstedelijk is host van de avond.
De 18 jarige Annelien Aerts speelt enkele nummers en zingt.

Praktisch: Bestel nu je tickets. Je kiest zelf je toegangstarief. Gratis komen mag zeker!

 

 

Stijn Devillé
Maria Milisavljević
Beven

29 mei 20u
30 mei 20u
31 mei 20u


>>> Tickets

Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

Wacht even, laat me even snel dit level uitspelen. Shit. Ik kan niet spelen met al dat lawaai. Ik hoor de creepers niet komen. Omdat het zo dreunt. Het dreunt nu al weken.

Een aardbeving. Een overstroming. Een oorlog. Terreur. Minecraft. Fortnite. Een kind wordt doodgeschoten. Een kind? Dat is geen kind. Dat is de vijand.

Ik heb geen medelijden met je. Ik wil je begrijpen.
- Waarom?
Om je niet te haten.


In haar imponerende, ontroerende maar bikkelharde anti-oorlogstuk Beven, toont Maria Milisavljevic een samenleving onder acute spanning, die niet alleen met virtuele werelden in botsing komt, maar hoogdringend op zoek moet naar principes van menselijkheid, verbinding en zelfs liefde om niet aan onverschilligheid ten onder te gaan en weer iets van hoop te vinden. Ze schreef Beven voor een onbepaald aantal spelers: het gaat om ons, wie en met hoeveel we ook zijn.

Stijn Devillé vroeg Sara Vertongen die veelheid aan stemmen moederziel alleen te spelen - in een wereld die wordt verbeeld en verklankt door de muziek van Geert Waegeman en de videomapping van Joop Pareyn.

 

tekst Maria Milisavljevic
vertaling Henri Bloemen
regie Stijn Devillé
spel Sara Vertongen
muziek Geert Waegeman
videomapping Joop Pareyn
kostuum Joëlle Meerbergen
techniek Bregt Janssens

Compagnie Cecilia, theater arsenaal, Het nieuwstedelijk, Antigone, Theater Malpertuis en Monty slaan de handen in elkaar voor een rondreizende theatercarrousel. Elk gezelschap of huis draagt tweejaarlijks een nieuwe maker of collectief naar voren. Samen zetten ze hun tenten op in Antwerpen, Gent, Hasselt, Mechelen, Kortrijk en Tielt.

Ontdek als eerste een nieuwe generatie theatermakers op jouw vertrouwde podium. Jullie blik is kritisch én warm: het beste publiek dat jonge makers zich kunnen voorstellen. Een win-win situatie. En Avant!

HNS 2024-2025

MEER DAN DUIZEND WOORDEN

Rashif El Kaoui
Ahmet Polat
Meer dan duizend woorden

03 oktober 2024 20u

 Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

In ‘De Bastaard’ gingen Rashif El Kaoui en fotograaf Ahmet Polat op zoek naar de persoonlijke geschiedenis van Rashif. In hun nieuwe voorstelling duiken ze in het levensverhaaal van Ahmet. Van zijn eerste grote fotografieproject, over het vastleggen van de aardbeving in 1999 in Turkije. En bijzonder – en verdrietig – genoeg eindigen we ook weer in Turkije; met een reis naar Ahmets familie in Gaziantep, getroffen door de verwoestende aardbeving in februari 2023.

tekst en spel Rashif El Kaoui beeld en spel Ahmet Polat muziek Michelle Sandma scenografie Annejet Brandsma kostuum Ilse Vermeulen artistiek advies Piet Menu productie Rianne Valstar techniek Arco Middendorp een voorstelling van het zuidelijk Toneel in coproductie met Het nieuwstedelijk

“'Een boeiend live-retrospectief’ over de band van Polat met Turkije, in de vorm van een theatrale foto-expeditie op het snijvlak van fictie en documentaire.”  -  Theaterkrant

“Opmerkelijk is de chemie tussen het tweetal.” - Brabants Dagblad

“De charmante El Kaoui kruipt af en toe in Ahmets huid en vertelt meeslepend en expressief over bepalende gebeurtenissen in Polats leven.” - de Volkskrant

ADEMEN

Foto: Boumediene Belbachir

Christophe Aussems
Ademen

24 oktober 2024 20u
25 oktober 2024 20u

Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

“Een kind?” Zij schiet in de stress. Hij denkt dat ze hyperventileert.
“Even ademen.” Ze staan in de IKEA.


Een jong koppel wil een gezin starten maar botst op verantwoordelijkheden. Wat laten we na?
In Ademen loopt dat openhartig gesprek als één lange dialoog, over de jaren heen. Ze worstelen met cruciale vragen en de onrust in hun hoofd. Ze zien elkaar doodgraag. Misschien net daarom sparen ze elkaar niet. Samen op zoek naar perspectieven voor hun liefde, voor onze planeet en voor een nieuwe generatie.

Regisseur Christophe Aussems gaat aan de slag met Lungs, de instant classic van één van de strafste internationale toneelschrijvers van het moment: Duncan Macmillan. Met een prettige lichtheid schrijft hij over persoonlijke en maatschappelijke kwesties en taboes. Zijn toneelwerk is niet enkel humoristisch, maar vooral herkenbaar, urgent en hoopvol.

regie Christophe Aussems spel Pieter-Jan De Wyngaert & Alejandra Theus live muziek Bert Hornikx & Sarah Pepels tekst Duncan Macmillan dramaturgie Els Theunis scenografie Bart Van Merode kostuum Joëlle Meerbergen

deze productie komt tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter

DE POETSMAN

foto: Veronique Bruyneel

Prince K. Appiah
De poetsman

21 november 2024 20u
22 november 2024 20u

Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

ls je het hem vraagt, is de poetsman één van de beste. Toch slaagt hij er niet in om zijn eigen leven net zo schoon te krijgen, als de vloeren van de rechtbank waar hij werkt.

De poetsman is een pessimist. Vaak voelt hij zich kwaad en alleen. Als een eiland losgezongen van alles en iedereen. Alle banden met zijn grote familie verbroken. Enkel nog contact met zijn oma. Een ingrijpende ontmoeting tijdens het werk maakt iets wakker. De poetsman waagt een poging om zijn fouten recht te zetten. De stroeve relatie met zijn zoon nieuw leven in te blazen. Maar zullen zijn pogingen niet meer wonden openrijten dan genezen?

In 2024 is Prince K. Appiah (Vrede, Liefde & Vrijheid, Kiss 'n' Ride, Mooie Jaren) een jaar lang Jonge Maker bij Het nieuwstedelijk. In zijn eerste theatervoorstelling onderzoekt hij de band tussen vaders en zonen.

tekst, regie & spel Prince K. Appiah live muziek en compositie Sam Gysel dramaturgie Els Theunis coaching Christophe Aussems productie Sabien Van Moorter techniek Bregt Janssens en Tom Buys

deze productie komt tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter

met de steun van Sabam for Culture

Onderdeel van En Avant

TRUST

Adriaan Van Aken &
Roel Swanenberg
Trust

26 december 2024 20u
27 december 2024 20u

Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

In Trust volg je de transformatie van Maria van een typisch tienermeisje naar een zelfstandig denkende en handelende vrouw. Op straat gezet door haar moeder en in de steek gelaten door haar vriendinnen, ontmoet ze Matthew, een enigmatische, kettingrokende computertechnicus die altijd een handgranaat op zak heeft – just in case!

Na een eerste bewerking door Adriaan Van Aken in 2007 van wat één van de meest originele liefdesverhalen ooit moet zijn, maakt hij een nieuwe voorstelling op basis van deze cultfilm van Hal Hartley uit 1990.


origineel script Hal Hartley concept, tekstbewerking en regie Adriaan Van Aken regie Roel Swanenberg spel Joëlle Francis, Lukas Bulteel, Simone Milsdochter, Aline Cornelissen & Tom Van Bauwel muziek Rudy Trouvé dramaturgie Els Theunis scenografie Saskia Louwaard kostuum Joëlle Meerbergen lichtontwerp Seppe Brouckaert geluid Stefan De Reese

deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter

TRAGE SUIKERS

TRAGE SUIKERS

14 mei 2025 20u

Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

Tijdens Trage Suikers assembleert Het nieuwstedelijk unieke avonden uit theater, tekst, muziek, audio en debat.  Meer nieuws over de inhoud volgt!

SOLDAAT VAN AKEN, DE VIJAND LACHT ZICH DOOD

Adriaan Van Aken
Soldaat Van Aken, de vijand lacht zich dood

12 februari 2025 20u
13 februari 2025 20u
14 februari 2025 20u
15 februari 2025 20u

Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

‘Soldaat Van Aken, de vijand lacht zich dood’ vertelt het verhaal van Lode Van Aken (1943-2021), die geen al te best soldaat was, maar wel één van de eerste huismannen van Vlaanderen werd. Een verhaal dat minstens zoveel om gender en rollenpatronen draait als om zelfredzaamheid, overlevingsstrategieën en plantrekkerij.

regie Adriaan Van Aken met Adriaan en Maria-Julia Van Aken muziek Joris Caluwaerts dramaturgie Els Theunis vorm Sara Bomans coaching Johan Petit & Roel Swanenberg foto Boumediene Belbachir

deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter

"Adriaan Van Aken vindt het kostbare evenwicht tussen de poëzie van het particuliere en de politiek van de petite histoire.” ★★★★ De Standaard

YELLOWCAKE, LITTLE BOY

Stijn Devillé
Yellowcake, Little Boy

24 april 2025 20u
25 april 2025 20u
26 april 2025 20u

Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

In 1945 viel de atoombom met de spotnaam Little Boy op Hiroshima. Alleen Edgar Sengier wist wat België daarmee te maken had. Hij was in het bezit van 1250 ton yellowcake. Toen de Amerikaanse kernfysici die aan het Manhattan Project werkte hier weet van kregen, barstten de onderhandelingen los. Theatermaker Stijn Devillé is gefascineerd door hoe mensen wereldwijd met elkaar verbonden zijn en een keten van reacties veroorzaken. Kettingreacties die de geschiedenis een andere wending geven.

tekst en regie Stijn Devillé met Tom Van Bauwel, Sara Vertongen, Prince K. Appiah, live muziek en compositie Geert Waegeman en Gerrit Valckenaers dramaturgie en research Els Theunis

deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter

KELLYANNE CONWAY - THE MUSICAL

Sara Vertongen
Kellyanne Conway  -  The Musical

13 juni 2025 20u
14 juni 2025 20u

Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.

Een muzikale vertelling over alternatieve feiten, mensen die ervoor kiezen het onverdedigbare te verdedigen en de kracht van verhalend verkopen. Hoe doe je dat beter dan with a song and a dance?

Showtrap! Vuurwerk! Finalenummer!

van en met Sara Vertongen, Rashif El Kaoui en Bert Hornikx

deze productie komt tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter