Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.
In ‘De Bastaard’ gingen Rashif El Kaoui en fotograaf Ahmet Polat op zoek naar de persoonlijke geschiedenis van Rashif. In hun nieuwe voorstelling duiken ze in het levensverhaaal van Ahmet. Van zijn eerste grote fotografieproject, over het vastleggen van de aardbeving in 1999 in Turkije. En bijzonder – en verdrietig – genoeg eindigen we ook weer in Turkije; met een reis naar Ahmets familie in Gaziantep, getroffen door de verwoestende aardbeving in februari 2023.
tekst en spel Rashif El Kaoui beeld en spel Ahmet Polat muziek Michelle Sandma scenografie Annejet Brandsma kostuum Ilse Vermeulen artistiek advies Piet Menu productie Rianne Valstar techniek Arco Middendorp een voorstelling van het zuidelijk Toneel in coproductie met Het nieuwstedelijk
“'Een boeiend live-retrospectief’ over de band van Polat met Turkije, in de vorm van een theatrale foto-expeditie op het snijvlak van fictie en documentaire.” - Theaterkrant
“Opmerkelijk is de chemie tussen het tweetal.” - Brabants Dagblad
“De charmante El Kaoui kruipt af en toe in Ahmets huid en vertelt meeslepend en expressief over bepalende gebeurtenissen in Polats leven.” - de Volkskrant
Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.
“Een kind?” Zij schiet in de stress. Hij denkt dat ze hyperventileert.
“Even ademen.” Ze staan in de IKEA.
Een jong koppel wil een gezin starten maar botst op verantwoordelijkheden. Wat laten we na?
In Ademen loopt dat openhartig gesprek als één lange dialoog, over de jaren heen. Ze worstelen met cruciale vragen en de onrust in hun hoofd. Ze zien elkaar doodgraag. Misschien net daarom sparen ze elkaar niet. Samen op zoek naar perspectieven voor hun liefde, voor onze planeet en voor een nieuwe generatie.
Regisseur Christophe Aussems gaat aan de slag met Lungs, de instant classic van één van de strafste internationale toneelschrijvers van het moment: Duncan Macmillan. Met een prettige lichtheid schrijft hij over persoonlijke en maatschappelijke kwesties en taboes. Zijn toneelwerk is niet enkel humoristisch, maar vooral herkenbaar, urgent en hoopvol.
regie Christophe Aussems spel Pieter-Jan De Wyngaert & Alejandra Theus live muziek Bert Hornikx & Sarah Pepels tekst Duncan Macmillan dramaturgie Els Theunis scenografie Bart Van Merode kostuum Joëlle Meerbergen
deze productie komt tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter
Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.
Als je het hem vraagt, is de poetsman één van de beste. Toch slaagt hij er niet in om zijn eigen leven net zo schoon te krijgen als de vloeren van de rechtbank waar hij werkt. Vaak voelt hij zich kwaad en alleen. Als een eiland losgezongen van alles en iedereen. Veel relaties gingen kapot, de band met zijn zoon verbroken. Een ingrijpende ontmoeting tijdens het werk maakt iets wakker. Hij heeft iets recht te zetten.
In 2024 is Prince K. Appiah (Vrede, Liefde & Vrijheid, Kiss ‘n’ Ride, Mooie Jaren) een jaar lang Jonge Maker bij Het nieuwstedelijk. In zijn eerste zelfgeschreven theatervoorstelling onderzoekt hij de band tussen vaders en zonen.
tekst, regie & spel Prince K. Appiah live muziek en compositie Sam Gysel dramaturgie Els Theunis coaching & scenografie Christophe Aussems productie Sabien Van Moorter kostuum Joëlle Meerbergen lichtontwerp Bregt Janssens techniek Bregt Janssens & Joren Engels geluid Tom Buys
met dank aan Matthias Van den Brul, Miriam Haljan-Schoors en rechtbank Leuven & Ron Van Eycke
deze productie komt tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter
met de steun van Sabam for Culture
onderdeel van En Avant
Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.
In Trust volg je de transformatie van Maria van een typisch tienermeisje naar een zelfstandig denkende en handelende vrouw. Op straat gezet door haar moeder en in de steek gelaten door haar vriendinnen, ontmoet ze Matthew, een enigmatische, kettingrokende computertechnicus die altijd een handgranaat op zak heeft – just in case!
Na een eerste bewerking door Adriaan Van Aken in 2007 van wat één van de meest originele liefdesverhalen ooit moet zijn, maakt hij een nieuwe voorstelling op basis van deze cultfilm van Hal Hartley uit 1990.
origineel script Hal Hartley concept, tekstbewerking en regie Adriaan Van Aken regie Roel Swanenberg spel Joëlle Francis, Lukas Bulteel, Simone Milsdochter, Aline Cornelissen & Tom Van Bauwel muziek Rudy Trouvé dramaturgie Els Theunis scenografie Saskia Louwaard kostuum Joëlle Meerbergen lichtontwerp Seppe Brouckaert geluid Stefan De Reese
deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter
Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.
‘Soldaat Van Aken, de vijand lacht zich dood’ vertelt het verhaal van Lode Van Aken (1943-2021), die geen al te best soldaat was, maar wel één van de eerste huismannen van Vlaanderen werd. Een verhaal dat minstens zoveel om gender en rollenpatronen draait als om zelfredzaamheid, overlevingsstrategieën en plantrekkerij.
regie Adriaan Van Aken met Adriaan en Maria-Julia Van Aken muziek Joris Caluwaerts dramaturgie Els Theunis vorm Sara Bomans coaching Johan Petit & Roel Swanenberg foto Boumediene Belbachir
deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter
"Adriaan Van Aken vindt het kostbare evenwicht tussen de poëzie van het particuliere en de politiek van de petite histoire.” ★★★★ De Standaard
Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.
In 1945 viel de atoombom met de spotnaam Little Boy op Hiroshima. Alleen Edgar Sengier wist wat België daarmee te maken had. Hij was in het bezit van 1250 ton yellowcake. Toen de Amerikaanse kernfysici die aan het Manhattan Project werkte hier weet van kregen, barstten de onderhandelingen los. Theatermaker Stijn Devillé is gefascineerd door hoe mensen wereldwijd met elkaar verbonden zijn en een keten van reacties veroorzaken. Kettingreacties die de geschiedenis een andere wending geven.
tekst & regie Stijn Devillé regie Christophe Aussems spel Tom Van Bauwel, Sara Vertongen, Prince K. Appiah e.a. muziek Geert Waegeman en Maï Ogawa. dramaturgie & research Els Theunis scenografie Bart Van Merode kostuum Joëlle Meerbergen techniek Bregt Janssens foto Boumediene Belbachir
deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter
Bij al onze voorstellingen geldt de Pay What You Can formule. De suggestieprijs staat telkens aangegeven. Als een lager tarief het jou vergemakkelijkt om te komen, mag je dit selecteren. Kan je iets meer betalen, dan maak jij het mogelijk dat anderen minder betalen.
tekst Sara Vertongen & Rashif El Kaoui creatie & spel Sara Vertongen, Rashif El Kaoui & Aline Goffin muziek Bert Hornikx & Aline Goffin dramaturgie Els Theunis vorm De Ruimtevaarders choreografie Natascha Pire productieleiding Sabien Van Herzele & Ellen Haesevoets
deze productie komt tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische federale overheid en Gallop Tax shelter